Posted by: bluesyemre | April 11, 2022

Köhne Bizans Operası 1993 (#Ortaoyuncular #FerhanŞensoy)

Yağmurlu bir gün Teodora’yla ilk buluşmamız
Bindokuzyüzseksenüç yılı kasım ayı
Buluşma yerimiz Sahaflar Çarşısı
Hipodromun karşısı
Charles Diehl diye bir adam çöpçatanımız
“THEODORA / Impératrice de Byzence”
Elimde fasikül fasikül dağıltmaya teşne kitabın adı
Herkesin banknot destelediği bir ince lastikle bütünlenip
Güvenilir bir mücellite gönderiyor Teodora
Mücellitle Teodora arasında bir ilişki oldu mu bilmiyorum
Bir süre sonra kırmızı bir cilt kapağı giyinmiş
Süslü püslü bana geri döndü Teodora
Ankara’dayız, tiyatro gezgini
Teodora’yla kalıyorum otelde
Meşrutiyet’te bir kırtasiyeciden alınıyor bir okul defteri
Bindokuzyüzsensendört mayısının yedisi
Yazıya geçmeye domuzlanıyor Teodora serüveni:

“BİR AYI OYNATICISININ KIZI
TUTKUSUNUN TUTSAĞI
TEODORA
DÜŞE KALKA ÇIKTI TAHTA!”

Dört satırda kalıyor o defter
Başka bir şey defteri oluyor zaman içinde
Londra’dan alınmış kara kaplı bir defterim var
Ne yazılsın bu cici deftere, bir türlü kıyılamamış
Dokuz Nisan Bindokuzyüzsensenbeş salı günü
Rumeli’nin hisarında

“KÖHNE BİZANS OPERASI”

Yazmışım birinci sayfasına
Ankara’dan kalma dört satır nakledilmiş önce
Sonra Ostrogorsky’nin “BİZANS DEVLETİ TARİHİ”nden kısa notlar
O defter de öyle kalmış, günlük olarak sürüp gitmiş
Prokopius’un “GİZLİ TARİH”ini, çevirmeni Orhan Duru
Kendisindeki tek nüshadan fotokopi yapıp gönderiyor
Paris’teyiz Bindoküzyüzdoksan mayısı
Librairie Théatrale’de Victorien Sardou’nun bir dramı
“THEODORA” kitabın adı, ortasında soluk bir fotoğraf
Teodora rolünde Sarah Bernhardt
Artık gayet Şişmandır Bizans dosyası
Bindokuzyüzdoksaniki ağustosu, Geriş köyü
Başlar harıl harıl yazmalar Kalimnos adasına karşı
Paris’ten alınmış saman yaprak kocaman deftere
Ah agapimu paranoya
Nasıl olmalı oyunun dili?
O dönemin Bizans’ı üstüne romanlar yazmış olan
Jean-Luc Dejean da aynı derde düşmüş yazmadan önce
Latince ve rumca birbirine karışırken argo ağır basıyor
Küfrün bini bir solidus Bizans’ta
Durup dururken küfürbaz olmuyor toplumlar
Gününün Paris argosuyla yazmakta karar kılıyor Jean-Luc Dejean
Ve Alexandre Dumas ödülünü alıyor bu terbiyesiz romanıyla
Düşündüm taşındım, kendimce bir dil denedim
Az terbiyeli Greko-Romence!
İlkin anlamıyorsunuz gibi gelecek size
Kulak kesilin çakacaksınız
Hepimiz Bizans’ın göbeğindeyiz işte
Son buluyor Teodora’yla on yıllık didişmem
Teodora’yı sizinle tanıştırıyorum
Ondört Ocak Bindokuzyüzdoksanüç akşamı
Nika ayaklanmasının 1461. yıldönümü
Yasu!

FERHAN ŞENSOY
İstanbul, 29.12.92

yazan ve yöneten
FERHAN ŞENSOY
müzik
FİKRET KIZILOK
giysi
ŞANDA ZIPÇI
koreografi
ERDAL UĞURLU
dekor
FERHAN ŞENSOY
fresk ressamı
ERİC GARCİN
butafor
ALİ ORTAKÖYLÜ
marangoz
SABAHATTİN UÇAK
yönetmen yardımcıları
DERYA BAYKAL ŞENSOY
ARZU BİGAT BARİL / BİCAN GÜNALAN
CAN KARAKUŞ /MURAT DUMANLI
ışık
HÜSEYİN ULAŞ
play-back
MUTLU ÖDEMİŞ
teknisyenler
YÜCEL ŞAHİN/KEMAL BİGEÇ
MUSTAFA ŞAHİN/ALİ ULAŞ


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Categories

%d bloggers like this: